In Januari 2022 is het nieuwe boek van Roland Slegers met de titel 'e-Commerce Logistics in Europe: Integrate or Stagnate' verschenen. Het boek is deels gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in 2021 en deels op zijn eigen ervaring, kennis en inzichten als CEO van DeliveryMatch. Het beschrijft de GAP's in UK, FR, DE en NL tussen wat webshops bieden op het gebied van logistieke service en duurzaamheid versus wat online consumenten willen met betrekking tot deze onderwerpen. Daarna draagt hij oplossingen aan en beschrijft hij welke logistieke concepten en operaties nodig zijn om deze GAP's te kunnen dichten en welk type software met welke functionaliteit nodig is om zowel de omzet te verhogen als de logistieke kosten en CO2-uitstoot te verlagen.Het boek is als Paperback en e-Reader verkrijgbaar via Bol.com en Amazon. Voor het bestellen van het boek Klik Hier.
En nu, in 2022: Is deze distributie naar consumenten nu wel optimaal georganiseerd? Nee, helaas nog niet, zo blijkt ook uit zijn nieuwste boek. In ons “Nederland, distributieland” worden we bij het online kopen nog te vaak geconfronteerd met onvoldoende voorraadinformatie, onvoldoende afleverkeuze-opties voor consumenten, een onvoldoende pro-actieve informatiestroom naar de online koper als het om de aflevering gaat en onvoldoende keten integratie.
Bij het online kopen kan een betere organisatie van het logistieke proces de commerciele kracht van webshops versterken.
Kan en moet het anders? Ja, natuurlijk!!
Wat moeten webshops en logistiek dienstverleners daarvoor doen?
In de eerste plaats moeten de sales concepten en logistieke concepten op elkaar aansluiten. In de tweede plaats moten de ketens goed met elkaar geïntegreerd zijn. Ook moeten de levertijdperformance van beide partijen onder controle zijn. Als laatste moeten de logistieke processen nauwkeurig op elkaar aansluiten.
Simtrec kan uw bedrijf hierbij ondersteunen als het gaat om;
Strategie bepaling, hoe maak ik van de logistiek voor e-Commerce een sales motor?
Supply Chain ontwerp: Web-Only, Multi-Channel of Omnichannel?
Het omgaan met complexe multi depot, warehouse en carrier situaties.
Operationele processen in de webshop checkout, webshop backoffice, gekoppelde ERP, WMS en TMS systemen.
Ontwerpen van de business case voor fulfilment en distributie partijen in de B2C markt.
Het leveren van logistieke ketenregie software van zuster bedrijf DeliveryMatch BV.
Enkele voorbeelden van opdrachtgevers waarbij Simtrec ondersteuning heeft gegeven om de logistiek voor e-Commerce te versterken;
Lid expertgroep 'Instant Commerce: Impact on E-commerce Business Models' bij het Shopping tomorrow programma 2022
Logistiek Consultant bij Sidekix Fulfilment
Operations Consultant bij Megagen Benelux
Omnichannel Logistics Consultant bij Invention Works - Silkn
Training e-Commerce Logistiek bij STILL
Ontwerp en implementatie Omnichannel DC Blokker
Strategie Consultant bij Consolid t.b.v. dienstverlening aan bezorg operatie van AH Online
Lid Expertgroep Delivery bij het Shopping Tomorrow programma 2017 van de Thuiswinkel.org
Consultant bij Flextronics
Ontwikkeling distributieconcept bij Flinders.nl
Consultant bij Bomont.nl
Lid Expertgroep 'Delivery' van het project Shopping2020 van de Thuiswinkel.Org
Docent e-Commerce Logistiek aan de NHTV Breda
DeliveryMatch
Boska Holland
Ceva account Microsoft
Ceva account Philips
Parcel International
Albert.nl
Dynalogic
Onlinepakketverzenden.nl
Celtic Britain
Lijst&Ornament
Kabeldirect.nl
Heijmans Tuinmeubelen
Smitmode.nl
Optitune.nl
Dutch ExpatShop.com
Gavi.nl
ProFM Broadcast.com
Onlinepakketverzenden.nl
BB Logistiek
Safedeal
Hieronder een film over de onderzoeken die DeliveryMatch, waarvan Simtrec partner is, uit heeft gevoerd over e-Commerce logistiek.
Verder kunt u onderaan deze pagine vele interessante publicaties over e-Commerce logistiek vinden.
Samenvatting boek 'Distributie besturing Webshops: van Push naar Pull'12-03-2018
Hier kunt u een samenvatting downladen van dit boek dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek en ontdekken wat u kunt doen om met Logistiek de omzet van webwinkels te vergroten en Logistieke kosten te besparen. Bekijk deze publicatie
Interview Roland Slegers in e-Commerce Special TLN07-03-2015
In maart 2015 is er een e-Commerce special verschenen van het vakblad voor Transport en Logistiek Nederland (TLN). Dit vanwege het belang dat Logistieke dienstverleners de ontwikkelingen op e-Commerce gebied goed volgen en hun dienstverlening er op aan kunnen passen. In de bijlage een stukje uit deze special waarin Roland Slegers (DeliveryMatch) geïnterviewd is door TLN en hem is gevraagd naar zijn visie op de Logistiek voor webwinkels. Bekijk deze publicatie
e-Commerce special van Transport & Logistiek Nederland (TLN)06-03-2015
In maart 2015 is er een e-Commerce special verschenen van het vakblad voor Transport en Logistiek Nederland (TLN). Dit vanwege het belang dat Logistieke dienstverleners de ontwikkelingen op e-Commerce gebied goed volgen en hun dienstverlening er op aan kunnen passen. In de bijlage kunt u de volledige editie vinden.
Bart Beeks dagvoorzitter event ‘Logistieke Webshop van het jaar 2014’24-06-2014
De Dagvoorzitter van het e-fulfilment event ‘ Logistieke Webshop van het Jaar 2014’ is bekend. Bart Beeks, Senior Vice President bij CEVA Logistics en Logistiek Manager van het jaar 2013, is op 17 september 2014 gastheer in ’t Spant in Bussum. Bekijk deze publicatie
De jury verkiezing Logistieke Webshop van het Jaar nu volop aan het werk24-06-2014
De jury bestaat uit vertegenwoordigers uit de wereld van e-commerce en de wetenschap en opereert volledig onafhankelijk van de organisatie. Dit jaar nemen deel in de jury: Bart ter Steege (Jungle Minds) , Kees-Jan Roodbergen (RU Groningen), Paul Haagh (Groenewout), Harold Krikke (UvT) en Egbert Guis (TNO). Bekijk deze publicatie
e-Commerce Logistiek als Cost Saver & Sales Engine30-05-2014
Op 20 mei 2014 verscheen er een artikel in Twinkle Magazine van Roland Slegers over hoe webwinkels hun logistiek kunnen inzetten om zowel logistieke kosten te besparen als ook omzet te verhogen. Hierbij verwijst hij zowel naar consumenten onderzoek als naar software die dit mogelijk maakt. Bekijk deze publicatie
TLN: Logistieke barrières voor e-commerce wegnemen15-03-2014
In het TLN blad van Maart 2014 legt Roland Slegers zijn visie uit over hoe logistieke barrières voor e-commerce weg genomen kunnen worden.
NL webshops voorop in afleveropties, consument wil méér! 20-01-2014
Simtrec onderzocht de logistiek van 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast werd ruim duizend Nederlandse webshoppers naar hun mening gevraagd over de logistiek die webshops bieden.
Namens Simtrec schrijft Roland Slegers voor Twinkle een reeks artikelen over de onderzoeksbevindingen.
Wat in het algemeen opvalt, is dat de Nederlandse webshops op enkele vlakken voorop lopen in vergelijking met andere landen en daarmee in de logistieke Champions League verkeren. Op andere vlakken binnen de logistiek loopt men internationaal gezien juist ver achter en bivakkeert men in de achterhoede van de amateurklasse. Hierin zitten voor de webshops grote risico’s; met de internationalisering van online retail dreigen ze de boot te missen.
In dit artikel gaan we dieper in op de uitkomsten van het onderzoek met betrekking op het bieden van afleveropties aan de online consument. Het kunnen kiezen uit afleveropties geeft de online koper de flexibiliteit om te kiezen voor een betrouwbare aflevermethode die bij hem/haar past.
NL webshops informeren internationaal gezien slecht over retouren; 11-01-2014
Simtrec onderzocht de logistiek van 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast werd ruim duizend Nederlandse webshoppers naar hun mening gevraagd over de logistiek die webshops bieden.
Namens Simtrec schrijft Roland Slegers voor Twinkle een reeks artikelen over de onderzoeksbevindingen.
Wat in het algemeen opvalt, is dat de Nederlandse webshops op enkele vlakken voorop lopen in vergelijking met andere landen en daarmee in de logistieke Champions League verkeren. Op andere vlakken binnen de logistiek loopt men internationaal gezien juist ver achter en bivakkeert men in de achterhoede van de amateurklasse. Hierin zitten voor de webshops grote risico’s; met de internationalisering van online retail dreigen ze de boot te missen.
In dit artikel gaan we dieper in op de uitkomsten van het onderzoek met betrekking op het retour zenden van online aangekochte producten. Bekijk deze publicatie
Webshop bezorgkosten, valkuil of kracht?08-01-2014
Simtrec onderzocht de logistiek van 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast werd ruim duizend Nederlandse webshoppers naar hun mening gevraagd over de logistiek die webshops bieden.
Namens Simtrec schrijft Roland Slegers voor Twinkle een reeks artikelen over de onderzoeksbevindingen.
Wat in het algemeen opvalt, is dat de Nederlandse webshops op enkele vlakken voorop lopen in vergelijking met andere landen en daarmee in de logistieke Champions League verkeren. Op andere vlakken binnen de logistiek loopt men internationaal gezien juist ver achter en bivakkeert men in de achterhoede van de amateurklasse. Hierin zitten voor de webshops grote risico’s; met de internationalisering van online retail dreigen ze de boot te missen.
In dit artikel gaan we dieper in op de uitkomsten van het onderzoek met betrekking op de bezorgkosten die door Nederlandse webshops berekend worden. Wat zijn consumenten bereid te betalen voor bezorging van online aangeschafte producten? En in hoeverre strookt dat met hetgeen webshops in rekening brengen?
Webshop Cut-off tijden; Champions, maar in de juiste League?02-01-2014
Simtrec onderzocht de logistiek van 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast werd ruim duizend Nederlandse webshoppers naar hun mening gevraagd over de logistiek die webshops bieden.
Namens Simtrec schrijft Roland Slegers voor Twinkle een reeks artikelen over de onderzoeksbevindingen. Hieronder vindt u een artikel over de voorraad- en levertijdinformatie die webwinkels bieden.
Wat in het algemeen opvalt, is dat de Nederlandse webshops op enkele vlakken voorop lopen in vergelijking met andere landen en daarmee in de logistieke Champions League verkeren. Op andere vlakken binnen de logistiek loopt men internationaal gezien juist ver achter en bivakkeeert men in de achterhoede van de amateurklasse. Hierin zitten voor de webshops grote risico’s; met de internationalisering van online retail dreigen ze de boot te missen.
In dit artikel gaan we dieper in op de uitkomsten van het onderzoek met betrekking op de cut-off tijden die door Nederlandse webshops geboden worden.
Cross Border verzenden door webshops; van Amateur Klasse naar Champions League?23-12-2013
Simtrec onderzocht de logistiek van 550 webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast werd ruim duizend Nederlandse webshoppers naar hun mening gevraagd over de logistiek die webshops bieden.
Namens Simtrec schrijft Roland Slegers voor Twinkle een reeks artikelen over de onderzoeksbevindingen. Hieronder vindt u een artikel over de voorraad- en levertijdinformatie die webwinkels bieden.
Wat in het algemeen opvalt, is dat de Nederlandse webshops op enkele vlakken voorop lopen in vergelijking met andere landen en daarmee in de logistieke Champions League verkeren. Op andere vlakken binnen de logistiek loopt men internationaal gezien juist ver achter en bivakkeeert men in de achterhoede van de amateurklasse. Hierin zitten voor de webshops grote risico’s; met de internationalisering van online retail dreigen ze de boot te missen.
In dit artikel gaan we dieper in op de uitkomsten van het onderzoek met betrekking op de mogelijke (internationale) afleverbestemmingen die door Nederlandse webshops geboden worden.
Internationale vergelijking voorraad info webshops, wat wil de consument? 22-12-2013
Internationaal onderzoek naar webshop logistiek: consumenten geven hun mening en webshops logistiek getest.
Simtrec onderzocht dit jaar de logistiek van 550 webshops uit Nederland, UK, Duitsland, Frankrijk en België en vroeg ruim 1000 Nederlandse online consumenten naar hun mening over de logistiek die webshops bieden. Zij hebben aangegeven wat hun logistieke ervaringen en wensen zijn op het gebied van online kopen. Hiermee is het mogelijk om niet alleen de ontwikkeling van de webshop logistiek in Nederland te volgen en te vergelijken met de landen om ons heen, maar ook een vergelijking te maken tussen wat de webwinkels op logistiek vlak aanbieden aan de online consumenten en wat de online consument feitelijk belangrijk vind.
Wat opvalt is dat de Nederlandse webshops op enkele vlakken voorop lopen in vergelijking met andere landen, en op ander vlakken juist ver achter lopen en dus grote risico’s lopen om met de internationalisering van online retail die gaande is de boot te zullen missen.
In dit artikel gaan we dieper in op de uitkomsten van het onderzoek met betrekking tot voorraad- en levertijd informatie.
Nederlandse webwinkel logistiek Internationaal gezien zowel in de Champions League als de achterhoede van de Amateur Klasse09-12-2013
Naar aanleiding van het Internationale Simtrec onderzoek Webwinkel Logistiek 2013 welke vanaf heden te verkrijgen is via de contact pagina publiceerde Roland Slegers een tipje van de sluier in Twinkle Magazine. Zie in de bijlage het artikel.
Finalisten “Logistieke Webshop van het Jaar 2013" bekend13-05-2013
13-05-2013 In 2011 is het initiatief genomen om jaarlijks een award, “Logistieke Webshop van het Jaar”, toe te kennen aan de webshop die excelleert op het gebied van logistiek . Januari 2012 is deze vakprijs voor de eerste maal uitgereikt aan Nespresso. Vandaag heeft de jury de 3 finalisten bekend gemaakt die meedingen naar de titel "Logistieke Webshop van het Jaar 2013". Bekijk deze publicatie
Presentatie onderzoek Webwinkel Logistiek 201231-01-2012
DeliveryMatch, het e-Commerce Logistiek bedrijf waar Simtrec deel van uit maakt, doet al enkele jaren onderzoek naar Webwinkellogistiek in Nederland. In de bijlage een presentaite van de resultaten tijdens de Webwinkelvakdagen 2012. Bekijk deze publicatie
Logistiek Dienstverleners kunnen voor e-Commerce klanten al regisserend voordeel behalen.30-01-2012
e-Commerce grijpt om zich heen en biedt kansen voor Logistiek Dienstverleners. Die dienen zich meer te profileren als dé regisseur van webwinkellogistiek. Als zij zich positioneren als motor voor verbeteringen in het e-Commerce proces wint de totale logistieke keten aan kracht. Tijdens een ronde tafel gesprek in Juli 2011 georganiseerd door TLN wisselde Roland Slegers (Simtrec/DeliveryMatch) van gedachten over dit onderwerp met Leroy Dumas (DocData), Erik Naus (Rhenus) en Babiche vd Loo (TLN). Bekijk deze publicatie
Webshops vereisen meer afstemming en flexibiliteit29-01-2012
Het runnen van een webshop is niet te vergelijken met het runnen van een normale winkel. Het meest opvallende verschil is natuurlijk dat consumenten niet langer hun boodschappen komen ophalen, maar dat ze bezorgd dienen te worden. Maar ook op het gebied van voorraadbeheer en warehousing vraagt het runnen van een webshop om een speciale benadering. In de uitgave van Logistiek Totaal van Oktober 2011 is over dit onderwerp een artikel geschreven. In dit artikel zijn Peter Bocken (Slimstock Retail) en Roland Slegers (DeliveryMatch) bevraagd over hun visie hierop. Bekijk deze publicatie
TNT-Niet Thuis-Code, een pleister die geen pleister is28-01-2012
Blog van Roland Slegers op Logistiek.nl naar aanleiding van zijn eigen eerste ervaring met deze nieuwe service van PostNL (TNT). Bekijk deze publicatie
Raport NEA in opdracht van TLN & ING over de invloed van e-Commerce op Logistiek26-01-2012
Eind juni 2011 verscheen dit rapport waarin ook de onderzoeken van DeliveryMatch en aandeelhouders van DeliveryMatch (Simtrec en E-Sharp) gebruikt zijn. Samenvattend lijkt het erop dat de traditionele logistiek dienstverleners in Nederland nog niet klaar zijn voor dienstverlening aan e-Commerce bedrijven. Download volledige publicatie Bekijk deze publicatie
Webwinkelier, maak kans op de 'luisterbonus'!25-01-2012
Verdien een 'luisterbonus' van 36 procent meer sales door als webshop te luisteren naar de online koper. Dan kan, blijkt uit onderzoek van DeliveryMatch. Roland Slegers publiceerde op logistiek.nl dit expertartikel waarin uitgelegd wordt hoe je als webshop aan de groei van die bonus kan werken! Bekijk deze publicatie
Weinig logistieke keuzes voor de online koper24-01-2012
De online consument kan nog steeds maar zeer beperkt logistieke keuzes maken zoals het kiezen van meerdere afleveradressen of het kiezen van een aflever-serviceniveau. Distributeurs staan vaak voor een gesloten deur en kunnen het pakket niet afleveren. Dit leidt tot een steeds groter worden ontevredenheid bij online kopers. Maar het kan anders. Bekijk deze publicatie
Presentatie Webwinkelvakdagen 2010 over een consumenten onderzoek naar bezorgwensen van de online koper01-12-2011
Roland Slegers heeft op 20 januari tijdens de webwinkelvakdagen de highlights gepresenteerd van het marktonderzoek naar de bezorgwensen van online kopers. Het rapport bevat de resultaten van een onafhankelijk consumentenonderzoek, dat in opdracht van E-sharp, Simtrec BV en thuiswinkel.org is uitgevoerd door Ruigrok Netpanel. Ruim 1000 consumenten hebben aan deze uitgebreide enquête meegedaan. De ca. 25 vragen (ook veel open vragen) geven inzicht in de logistieke wensen van de online koper, vanaf bestelmoment tot en met de ontvangst van de bestelde producten. De enquêteresultaten kunnen voor webshops, fysieke distributeurs en e-commerce-dienstverleners van groot belang zijn voor het logistieke serviceniveau, dat zij in deze snel groeiende markt zullen moeten gaan leveren. Het volledige rapport is op aanvraag verkrijgbaar.
Verbeteren van afleverservice hoeft niet per se duurder te zijn.15-09-2010
Publicatie op Logistiek.nl van Simtrec BV en E-Sharp. Hierin worden de mogelijkheden beschreven waarbij de afleverservice voor webshops kan verbeteren zonder direct hogere kosten op te leveren.
Webshops worstelen met The Last Mile01-09-2010
Publicatie in de Logistiek over Webshop Logistiek. Hierin wordt geschetst dat de online koper steeds veeleisender wordt en hoe webshops hier met hun logistiek op in zouden kunnen spelen.
E-logistics: ‘the last mile' voor E-commerce01-06-2010
In mei 2009 publiceerden Roland Slegers en Nando van Essen een gezamenlijk Expert artikel over Logistiek voor E-Commerce op Logistiek.nl
Pleidooi voor onthaasting Webwinkels01-02-2010
Publicatie in het SCM over het pleidooi voor onthaasting van webwinkels naar aanleiding van het marktonderzoek naar de afleverwensen van de online koper
E-logistics: de laatste mijl voor e-commerce01-07-2009
In mei 2009 publiceerden Nando van Essen en Roland Slegers een gezamenlijk artikel over 'The last mile' bij Logistiek voor E-Commerce in de Twinkle. Bekijk deze publicatie
E-Fulfilment kan ruim 10 miljoen euro goedkoper!01-05-2009
E-Fulfliment kan ruim 10 miljoen euro goedkoperOct 1, 2010 | Publicatie
In april 2009 verscheen er in de Twinkle een artikel met de titel 'E-Fulfilment kan 10 miljoen euro goedkoper'. Hierin werd de inhoud van het seminar over E-Logistiek aan de Erasmus Universiteit dat onder andere door Roland Slegers en Nando van Essen gegeven werd beschreven.
Seminar Logistiek voor E-Commerce op de Erasmus Universiteit01-05-2009
Op 2 april 2009 gaven Roland Slegers en Nando van Essen gezamenlijk een presentatie over de ontwikkeling van Logistiek voor E-commerce. Bekijk deze publicatie
Visie van Simtrec aangaande e-Commerce Logistiek in het Supply Chain Magazine.01-05-2009
Op 2 april 2009 gaven Roland Slegers en Nando van Essen gezamenlijk een presentatie over de ontwikkeling van Logistiek voor E-commerce. Bekijk deze publicatie
Ontwikkel project Albert.nl01-10-2008
In de periode maart t/m augustus 2008 voerde Roland Slegers een ontwikkelproject uit voor de totale bezorgoperatie van Albert.nl. Hierover verscheen ondermeer onderstaande publicatie in de AHA. Bekijk deze publicatie